Gorky Fans

Gorky 17 to jedna z niewielu gier wydanych zagranicą, za którą nie musimy się wstydzić. Ba! Powinniśmy być dumni, że wreszcie doczekaliśmy się produktu, który wykonaniem i scenariuszem nie odbiegał od produktów znanych develeporerów światowych!

Fabuła

W Rosji, w wyniku nieudanej prób stworzenia żołnierza doskonałego, pojawiają się mutanty. Miasto zostaje zbombardowane i całkowicie znika z powierzchni Ziemi.

Jakiś czas później w Polsce wykryto niezidentyfikowane jednostki. Zostaje wysłana pierwsza grupa zwiadowcza, jednak NATO traci z nią kontakt. Do Lublina wyrusza drugi zespół, którego zadaniem będzie odnalezienie członków pierwszej ekipy i wyjaśnienie całej sprawy związanej z mutantami.

Gorky 17 to typowa gra taktyczno-przygodowa, w której nacisk położono na walkę z mutantami. Przyjdzie się nam zmierzyć z ponad XX potworami, zróżnicowanymi nie tylko pod względem optycznym- pojawiają się maszkary nabijające przeciwników na długie szpony, używające broni palnej czy też...trzęsień ziemi! Ponadto niektóre z nich odporne są poszczególny rodzaj ataku (np. płomienie ognia nic nie zrobią SmokeRiderowi).

Opis gry

Pod naszą opiekę zostaje oddany trzyosobowy oddział- Jarek Owicz (Polak), Thiery Trantigne (Francuz) i kapitan, Cole Sullivan (w późniejszych etapach gry liczba członków załogi wzrasta). Każdy z bohaterów posiada własne satystyki (Celność, kontraatak, szczęście) które rozwija poprzez punkty dodawane po każdej wygranej wlace.

Akcje gry obseruwjemy z rzutu izometrycznego, bądź też zza pleców naszego bohatera (gdy ten wchodzi do jakiegoś pomieszcenia). Walki, odbywające się w turach przedstawiono bardzo efektownie (najazdy kamery na atakującą postać), a zarazem efektywnie co sprawia, że pojedynki są jedną z mocniejszych stron gry.

Do dyspozcji oddano nam ponad 15 rodzajów broni,od bagnetów, toporów, łomów poprzez pistolety, karabiny, strzelby aż do miotacza ognia, miotacza ciekłego azotu, wyrzutni rakiet czy też potężnego pocisku rakietowego (spada na naszego wroga jak grom z jasnego nieba).

Grafika to zręczne połączenie postaci 3d i teł dwuwymiarowych. Widać ile pracy autorzy włożyli w animacje postaci- widok CutterPilla nabijającego przeciwnika na swoje szpony lub Owicza przypalającego Sfinksa miotaczen ognia to naprawdę miodzio! :) Mały minusik przynałbym jednak za podnoszenie przedmiotów przez bohatera- widzimy jak postać schyla się np. po karabin, następuje coś jakby szarpnięcie klatki flimowej i przedmiot znajduje się już w naszym plecaku :).

Oprawa dźiekowa jest naprawdę dopracowana- tworzy mroczny i pełen niepewności klimat. Jedyne do czego mogę się przyczepić to dubbing, który w polskiej grze powinien być wzorowo wykonany, a w G17 jego poziom jest jedynie przyzwoity- nie jest źle, ale mogło być lepiej, prawda? :)

Podsumowanie

Gorky 17 to naprawdę solidna pozycja, której jedynym większym minusem jest jej długość- grę możemy ukończyć w jeden zimowy wieczór, bądź letni dzień :). Jedno jest pewne- czas spędzony przy produkcie ze stajni Metropolis House na pewno nie będzie stracony.


  • Tytuł gry: Gorky 17 (za granią: Odium)
  • Producent: Metropolis Software
  • Rok wydania: 1999
  • Polski wydawca: Top Ware
  • Typ gry: Strategiczno-Taktyczna
  • Język gry: polski
  • Wymagania gry: Procesor 300 mhz, 32 RAM
  • Nośnik: 1CD
  • Kraj pochodzenia: Polska

Kody

Wystartuj grę z wpisanym w linię komend parametrem -760722 [np. C:\Gorky17\Gorky.exe -760722]. Podczas bitwy wystarczy nacisnąć Q, by wygrać.

Naciśnij Shift + F10, wpisz: give me all. W efekcie masz wszystkie bronie i nieskończone życie.

Oto opis głównych postaci w grze. Wymieniłem tu tylko cztery osoby. Myślę, że to wystarczy, aby zaciekawić Was i zachęcić do rozpoczęcia gry.

Cole Sullivan

Główny bohater gry. To on zostaje zesłany na Ukrainę z samotna misją zniszczenia laboratorium. Jest to amerykański komandos wyznaczany do tajny i niebezpiecznych misji. To fachowiec w każdym calu. Potrafi zabić po cichu, ale także upora się z większą ilością wrogów.

Generał

Zleceniodawca misji. Jest on najbliższy Sullivanowi. Kontaktuje się on z nim w trakcie misji, podpowiada oraz doradza. Zawsze służy pomocą.

Iwan Trafimow

Sprawca całego zamieszania. Rządzi Bractwem. To on produkuje zombie i wyprowadza w pole NATO. Cały czas ukrywa się gdzieś na terytorium Ukrainy i wydaje polecenia swoim podwładnym.

Jacek Parecki

Tajemniczy lekarz, którego poznajemy w laboratorium. Pomaga on nam, ale ma w tym swój interes. Chce uciec. Został oszukany i" wykiwany" przez Trafimowa.

Oprócz nich w grze występuje parę innych, ważnych postaci, które poznajemy w późniejszych etapach gry. Nie wypisałem więc zatem wszystkich, aby nie zdradzać zbytnio fabuły i nie odbierać Wam przyjemności samodzielnego rozwikłania zagadki.

Ekwipunek

Bronie

W grze występuje parę rodzajów uzbrojenia. Wymieniłem tu wszystkie jakie są dostępne oraz dokładnie je opisałem.

Paralizator

Najprostsza broń. Nie zabija, ale tylko obezwładnia i to na bardzo krótki czas. Po jednym strzale ładuje się przez kilka sekund co jest jej sporą wadą. Jeśli nie trafimy w przeciwnika jesteśmy zgubieni. Korzystamy z niego bardzo rzadko.

Nóż

Jest obowiązkowym elementem ekwipunku. Dostępny od samego początku gry. Jest użyteczny w walce jeden na jeden, gdy przeciwnik jest w pobliżu. Jest idealny do zabójstw po cichu. Podchodzimy od tyłu i bezlitośnie zabijamy wroga.

Pistolet

Jest to podstawowa broń w grze. Uniwersalna pukawka o najsłabszej sile rażenia. Strzelamy z niej korzystając z trzech rodzajów amunicji. Do wyboru mamy standardową, której w grze jest najwięcej, ale robi najwięcej huku. Dalej mamy amunicję poddźwiękową czyli tą, która leci wolniej, ale zabija bardzo cicho. Ostatnim rodzajem jest cicha, która jest, jak sama nazwa wskazuje cicha. Jest jej najmniej, ale zabija w najmniej głośny sposób.

Karabin maszynowy

Bardzo szybka i głośna broń. Jeśli atakuje nas chmara wrogów jest idealny. Poza tym dobrze strzela się z niego z daleka.

Strzelba

Głośna broń, ale wykorzystujemy ją tylko w walce z bliska. Jeśli trafimy, soczyście zabijamy wrogów jednym strzałem. Nie warto stosować jeśli chcemy załatwić przeciwnika z dalszej odległości.

Karabin snajperski

Dwa rodzaje amunicji. Głośna i poddźwiękowa. Magazynek mieści tylko cztery sztuki. Nie nadaje się do walki z chmarą wrogów. Zabijamy tylko z daleka. Amunicji jest mało i raczej niezbyt często korzystamy z tej broni.

Gadżety

Przenośny komputer

Bardzo przydatna zabawka. Zapisujemy w nim wszystkie dane. Często znajdujemy w nich kody do drzwi. Poza tym można odsłuchać rozmów. Często z niego korzystamy.

Lornetka

Kolejna fajna zabaweczka, ale już mniej przydatna. Po nakierowaniu jej na wroga otrzymujemy garść informacji o nim. Uzbrojenie, stan zdrowia to tylko niektóre z nich.

Apteczki

Tutaj wyróżniamy dwa rodzaje apteczek. Jedna z nich (czerwona) jest standardem. Poprawia ona poziom zdrowia o mniej więcej jedną czwartą. Jest jej za to bardzo dużo. Druga (pomarańczowa) ma śmieszną nazwę "Boguś". Ona już napełnia nam wskaźnik zdrowia do maksimum. Jest jej niestety mniej.

Gaz obezwładniający

I tutaj wyróżniamy trzy rodzaje. Mamy tutaj zdalnie sterowany, z czujnikiem ruchu oraz z opóźniony zapłonem. W tym ostatnim decydujemy za ile sekund gaz ma paraliżować. Najbardziej przydatny jest ten z czujnikiem ruchu. Należy ustawić go na drodze strażnika lub zwabić go w miejsce gdzie stoi owa maszynka. Pamiętajmy wszyscy, że gaz nie zabija wrogów lecz ich usypia. Aby zabrać ekwipunek lub nie mieć już żadnych problemów z wrogiem należy go zabić. Jest on już niegroźny dlatego najlepiej zrobić to nożem.

Latarka

Stawiamy ją na drodze strażnika. Oczywiście nieudolni Ukraińcy jak zwykle sprawdzą źródło światła i narażą się na strzał bądź zajście od tyłu.

Wabik dźwiękowy

Kolejna pułapka na wroga. Działanie takie same jak w przypadku latarki.

Ładunek wybuchowy

Wyróżniamy tu trzy rodzaje. Wszystkie są takie same jak w przypadku gazu obezwładniającego. Jedynymi różnicami jest to, że robią więcej hałasu i, że przeciwnik ginie, a nie jedynie traci przytomność lub jest usypiany.