Wiedźmin / Witcher - recenzja gry

Wiedźmina programuje polska bardzo dobra firma, którą wszyscy znamy. Jest to oczywiście CD-Projekt. Firma ta sprowadziła do naszego kraju wiele gier.

Większość (jak nie wszystkie) spolonizowała i to na najwyższym poziomie. Słowem wyrobiła sobie bardzo dobrą renomę. Nad tą grą nie pracuje sama. Z tego co wiem CDP nawiązała kontakty z Bioware i nVidią. Silnik jaki będzie używany w Wiedźminie mieliśmy okazję już poznać, widzieliśmy go bowiem w Neverwinter Nights, zmieniono go jednak nie do poznania. Czy CD-Projekt może spartolić tak świetnie zapowiadającą się grę? Oczywiście, ale szanse na to są (moim zdaniem) znikome. Ta gra będzie na pewno hitem w Polsce, trzymajmy jednak kciuki za to, żeby okazała się, również hitem na zachodzie i dołączyła do klasyki gier RPG, stając u boku z takimi grami jak Diablo i Wrota Baldura. Widziałem Witchera na targach w Lipsku. Bylem na prezentacji tudziez poogladalem dzialajace fragmenty gry na kompach na stoisku CDProjektu (swoja droga jedyne wyrozniajace sie stoisko w Bussiness Center). Gra zupelnie mnie zaskoczyla. Wyglada bardzo ladnie (zeby nie powiedziec, ze momentami wrecz rewelacyjnie), walki sa efektowne, questy mozna rozwiazywac na rozne sposoby. Nie moglem jednak ocenic np. stopnia skryptowosci. Faktem jest, ze gra zapowiada sie zaiste doskonale i jest na co czekac. Niewykluczone, ze bedzie walczyc z najlepszymi.

Ja myślę, że Wiedźmin/Witcher nie zawiedzie graczy. Będzie taki jak go zapowiadają i wreszcie Polacy się wykażą, że też umią robić fajne gry. Jak na razie Wiedźmin jest u mnie jednym z najciekawiej zapowiadających się gier. Oby gdy wyjdzie był dobrą gierą i dobrym RPGiem i żeby świat zobaczył, że Polacy też umią robić gry, które trzymają światowy poziom. Oby CDProjekt nas nie zawiódł. Grafika jest bardzo ładna, filmiki (np. te z Bonusa) efektowne. Co do poziomu realizacji audio-wizualnej możemy być spokojni, mnie martwi raczej to jak będzie rozwązana walka, niby gra się prosto 2-L klilk, 1-P klik i wychodzi efektowne kombo, tylko jak to wyjdzie w praktyce? Czy zmieni się to w bezmyślną rąbaninę "walę byle jak, byle szybko", oczywiście screeny z walk są mocne i efektowne ale... nie chcę żeby system walki - al'a monkey - schrzanił tą produkcję. Wszak walka to esencja (może poza questami) Wiedźmina. A także to czy gra będzie atrakcyjna po przejściu jej te dwa, trzy razy. No i mam nadzieję, że gra dołączy do chlubnej listy wyjątków potwierdzających regułę: "Polanie II, Painkiller". I, że ta lista będzie się stale wydłużać.

Z tego to co kojarzę, fabuła gry ma mieć miejsce po wydarzeniach z książki. I bardzo dobrze, bo Sapkowski zostawił tu świetną furtkę. Dla tych, którzy jego twórczości nie analizowali i nie czytali "Świat króla Artura", wyjaśniam (większość czytelników będzie urażona moim wywodem, że oczywiste rzeczy gadam; wybaczcie). Geralt i Yennefer nie umarli, a zostali przeniesieni do Avalonu, takiej emerytury dla bohaterów, skąd bohater może zostać wezwany w "chwili wielkiej potrzeby" (nawiązanie do legendy arturiańskiej). A więc w grze mamy chwile wielkiej potrzeby, Geralt (może i Yen) zostaje wezwany i podobnie jak w "Maladie" nic nie pamięta (wiem, że to bez sensu, że nie pamięta, jak się walczy, ale jakoś musieli wprowadzić ten element RPG, w grze zawsze są jakieś uproszczenia). Myślę, że nie ma co kręcić nosem. A jak powiedział szanowny przedmówca, gra ma szerokie możliwości ukazywania dramatów moralnych bohatera. Powiedziałbym nawet, że ma tą przewagę nad książką, że angażuje bezpośrednio gracza, zaś czytelnik jest tylko obserwatorem. Planescape najlepszym przykładem.

Rzecz jasna, czy tym tropem pójdą twórcy, nie mam bladego pojęcia, tylko podaje możliwość. Wiedźmin na filmach i screenach wyglada bardzo ladnie, boje sie tylko ze moje oczekiwania jako wielkiego fana osobnika Geralta będą tak duże że mimo iż gra bedzię zajefajna to i tak bede krecil nosem . Mam tez szczera nadzieje ze tworcy nie spoznia sie z tytulem, bo moze byc sytuacje ze w momencie premiery gry okaze sie ona juz nie taka olsniewajaci i zaawansowana technicznie jak miala byc. Mimo wszystko zycze wszystkim fanom i sobie bardzo dobrej gry.